Lunne
 

Lunne är en båt med hissnande prestande, som utmanar även den erfarne jolleseglare. Hon har ett brett fartregister, med fantastiska lättvindsegenskaper och avsaknad av markerad planingströskel. Det är väl just detta som är kanotkaraktären; ett långt, smalt och lätt skrov med en bärig akter. Lunne är enastående välbalanserad.

Under fliken Teknik finns mer information om rigg och funktioner.

E-kanoten har mycket segel i förhållande till vikt och besättning, men kanotens krängbrädor ger rorsman de extra muskler som behövs. E-klassens regel medger att de sticker ut 1275 mm från skrovets centrumlinje.

Kanoterna är enmansbåtar, vilket bl a innebär att dom kappseglas av en ensam rorsman. Lunnes generöst tilltagna sittbrunn gör att det ändå går utmärkt att segla två. Dessutom är hon i god kanottradition campingbar vilket också är ett uttalat krav i regeln. Det finns en fullängds liggplats med en användbar bredd på minst en meter. Utrustningen stuvas under för- och akterdäck bakom tätade skott.


Skrovet tillverkas i handupplagda vinylesterlaminat av högsta kvalité. Det mesta av den lösa utrustningen, såsom centerbord, roder, krängbrädor, mast och bom är tillverkade av kolfiberlaminat.


Prototypen till Lunne färdigställdes till säsongen -04. Segelkanoter har alltid använts till flitigt experimenterande. Därför var det lockande att prova en ny rigg på prototypen. Gammal men ändå ny. Den utgår från den klassiska kanotriggen men är egentligen bara till utseendet en sådan. Tidiga kanoter var verkligen smala och inte bara i vattenlinjen. Alltså satte man på en låg rigg bestående av stor och mesan. Dessutom drog man isär seglen för att de inte skulle störa varandra. Lunne- prototypens rigg är på sätt och vis motsatsen, så hög som möjligt och med seglen ihopdragna för att ge spaltverkan. Fördelarna att vinna är flera. Man kan ha en ostagad rigg utan saggande förstag men ändå få två samverkande segel. En mast böjer så att säga åt rätt håll jämfört med ett stag, när trycket ökar

Prestandamässigt har den här riggen hållit måttet. Men den har en akilleshäl. Eftersom masterna står så ihopdragna måste rorsman alltför långt fram för att kunna gippa säkert i hård vind. Av den anledningen kommer vi inte att använda den här riggen framöver, även E 316, prototypen, har nu fått en sluprigg.


Pris på begäran

Prototypen E 316

Lunne/Grönländsk papegoja/Puffin/Fratercula artica

L.ö.a                        6,00m

L.v.l.                        5,96m

Bredd                      1,75m

Djup                0,16-1,20m

Vikt                         170Kg

Barlast                       -

Sa                          13Kvm

Design       Torsten Sörvik